700 Vilniaus metų. Šv. Kristoforas ar Vytis?

Kuris simbolis – šv. Kristoforas ar Vytis – geriausiai reprezentuoja Vilnių? Ką miestas šiais simboliais kalba pasauliui? Kokią prasmę jie turi? Šiuos ir kitus klausimus gvildena istorikas prof. Alfredas Bumblauskas, menotyrininkė dr. Sigita Maslauskaitė-Mažylienė ir Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius.

VU istorikas prof. Alfredas Bumblauskas retoriškai klausia, kodėl ant pagrindinių miesto vartų yra ne šv. Kristoforas, o stebuklingai per sovietmetį išlikęs Vytis? Juk šv. Kristoforas yra atvaizduotas Vilniaus miestiečių, Magderburgo teisės miesto herbe.

Visgi reikėtų neužmiršti, jog Vilniaus miestas yra Vilniaus kunigaikštijoje, o joje naudojamas Vytis. Vytis kaip valdovo ir valstybės ženklas yra ir sostinės ženklas.

Taigi, anot A.Bumblausko, miestiečių ženklas yra šv. Kristoforas, o sostinės – Vytis.

Smalsu, kokia reikšmė itin svarbaus, tik kiek primiršto globėjo? Šv. Kristoforas reiškia „nešantis Kristų, nešantis šviesą“.

Menotyrininkė, dailininkė, bažnytinio paveldo muziejaus vadovė dr. Sigita Maslauskaitė-Mažylienė sako, kad nuo XIV a. pabaigos ir XV a. pradžios Vakarų Europos šalių sostinės turi šį simbolį, tad lietuviai nėra vieninteliai, tačiau išskirtiniai. Kitų valstybių sostinių herbai turi tradicinę ikonografiją, o šv. Kristoforas eidamas remiasi medžiu, palme ar kuoka. Mūsų šv. Kristoforas remiasi lazda, kurią užbaigia Jogailaičių kryžius.

Galbūt mums atrodo, kad šv. Kristoforas turi daug religinio turinio, gal esame sekuliari visuomenė ar norisi ko nors abstraktesnio, bet nuo seniausių iki pat krikščioniškųjų laikų vaizdavimas, kai kas nors stipresnis ir galingas neša ką nors mažo ir trapaus, yra labai stiprus ženklas. Šiomis dienomis šv. Kristoforas pražysta nauja šviesa. Šis ženklas kalba, kalbėjo ir kalbės.

Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius teigia, kad šv. Kristoforas ir Vytis kur kas panašesni, nei atrodo iš pirmo žvilgsnio, – abu yra kariai.

Anot sostinės mero, mieste turi būti tam tikra įtampa tarp sostinės ir galios simbolio ir miesto kaip miestiečių bendravimo ir sugyvenimo simbolio. Prisiminkime, kad esame viena iš nedaugelio valstybių, turinti dvi oficialias vėliavas, tad kodėl gi Vilniuje negalime turėti dviejų simbolių ir prireikus pasitelkti Geležinį Vilką?

Taigi šv. Kristoforas ir Vytis – tai du istorinę vertę turintys simboliai, kurie egzistuoja šimtmečius ir tarpusavyje nekonkuruoja.

Grįžti

By using this site, you consent to the use of cookies for analytical purposes, advertising and personalized content. For more information, read here.