2021 Sausis

Konkursas moksleiviams „Ateities Vilnius“

Padėkite Vilniui 700 metų jubiliejų pasitikti nepaprastai – veskite miestą į ateitį ir sukurkite šiuolaikišką, jaunatviškumu spinduliuojantį Vilnių. Koks bus Vilnius ateityje? Jūsų vizijos – tinkamiausia dovana Lietuvos sostinei gimtadienio proga. Pasirinkite norimą temą ir pasinaudodami informacinėmis technologijomis sukurkite miestą-svajonę. Koks jis bus? Gal jūsų įkvėpimu taps fantastiniai filmai, o gal rasite, ką patobulinti kasdieniame gyvenime.

Vilnius – daugybę kultūrų, skirtingų tradicijų ir patirčių apjungiantis miestas. Tad kartu su visa klase ar popamokinės veiklos grupe suvienykite jėgas ir kurkite miestą, kuriuo didžiuotumėtės. Dalyvaudami konkurse „Ateities Vilnius“ ir patys įgysite naujų naudingų įgūdžių. Kelyje į pergalę jus konsultuos IT specialistai. O didžiausia dovana bus pamatyti, kaip jūsų idėja suteikti Vilniui naujų spalvų žavisi visa Lietuva. Pakvieskite prie konkurso prisijungti ir kitus – varžytis juk daug smagiau, nei konkurse dalyvauti vieniems.

Konkurso taisyklės

Tikslas
Naudodamiesi viena pasirinkta 3D modeliavimo aplinka, kartu su klasės draugais sukurkite viziją, koks Vilnius bus po 100 ar daugiau metų. Jūsų kuriamas miestas turi atspindėti tvarumą, mobilumą ir inovatyvumą.

Uždaviniai
Išsirinkite vieną modeliavimo įrankį, išnaudokite visas jo galimybes ir dirbdami komandoje pateikite savo ateities Vilniaus miesto modelį.

Konkurso reikalavimai
Jūsų kuriamas Vilniaus miestas turi atitikti šiuos 5 reikalavimus:

  1. Vilniaus miesto atpažįstamumas. Dangoraižiai, futuristiniai ateities objektai neturi užgožti esamų Vilniaus miesto objektų. Pasirinktos Vilniaus miesto vietos turi būti atpažįstamos iš pirmo žvilgsnio.
  2. Sumanumas. Integruokite technologijas, dirbtinį intelektą ar kitas informacines technologijas.
  3. Žalio miesto išsaugojimas. Nepamirškite parkų, žaliųjų miesto erdvių. Juk Vilnius – vienas žaliausių Europos miestų!
  4. Mobilumas. Pagalvokite apie geresnę ateities miesto infrastruktūrą: kilnojamas gatves, požeminius metro ar net skraidančias transporto priemones.
  5. Pritaikomumas. Kiekvienas turime savo pomėgių, tad atspindėkite juos kuriamo ateities miesto vizijoje.

 

Registruokitės jau dabar

 

Rekomenduojami 3D modeliavimo įrankiai:

1 lygmuo (1–4 klasių moksleiviams). 3D modeliavimo ir projektavimo aplinka „TinkerCad“.

Kodėl verta rinktis?

    • Darbo aplinka lengvai suprantama net ir pradinių klasių moksleiviams.
    • Greito darbo galimybė – nereikia galingo kompiuterio.
    • Didelė darbų galerija, yra galimybė dalintis savo darbais su kitais.
    • Galimybė mokytojui sukurti klasę ir į ją sukviesti mokinius.

 

YouTube video

Diegimo instrukcija

 

2 lygmuo (5–8 klasių moksleiviams). LEGO 3D modeliavimo aplinka „Studio 2.0“.

Kodėl verta rinktis?

    • Intuityvumas, paprastumas – kurti nėra sudėtinga.. Matysite, kaip atskiri modeliavimo elementai sukimba, lankstosi, prisispaudžia. Be to, statysite greitai, nes pati sistema aptiks derančias detales.
    • Patogus stabilumo patikrinimas. Galėsite įsitikinti, kad jūsų kūrinys yra stabilus. „Studio 2.0“ siūlo fizinio stabilumo patikrinimo galimybę, todėl galėsite kurti tvirtus statinius.
    • Galimas fotorealistinis atvaizdavimas. Jei jūsų sukurto dizaino statiniui trūksta vyšnaitės ant torto, pasirinkite fotorealistinio atvaizdavimo funkciją ir suteikite savo kūriniams kvapą gniaužiančią išvaizdą.
    • Yra integruotas instrukcijų kūrėjas. Sudarykite reikalingas statinio instrukcijas – čia pat galėsite ir redaguoti, ir kurti puslapio dizainą.

 

YouTube video

Diegimo instrukcija

 

3 lygmuo (9–12 klasių moksleiviams). 3D modeliavimo ir projektavimo aplinka „Solidworks“.

Kodėl verta rinktis?

    • Nesudėtinga sąsaja, kuria naudotis labai lengva išmokti net pradedantiesiems.
    • Puikiai tinka 3D modeliams kurti.
    • Yra galimybė kuo realistiškiau išbandyti suprojektuotas dalis. Pavyzdžiui, nurodant skirtingas temperatūras. Ne kiekviena programa gali pasigirti tokiomis funkcijomis.
    • Galimas darbas su „Word“ ir „Excel“ programomis.
    • Yra galimybė  duomenis išeksportuoti įvairiais formatais.
    • Yra galimybė su „SolidWorks“ apskaičiuoti stiprumą, lenkimą, aerodinamiką ir pan.

 

YouTube video

Diegimo instrukcija

 

 

Galite naudotis mūsų siūlomais įrankiais ir lygmenimis, tačiau tai – tik rekomendacijos, tad kviečiame pasirinkti kitą norimą įrankį, tokį kaip, „Scratch“, „Minecraft“, „CoSpace“, „Inkskape“, „Story Vizualiser“, „Gimp“, „Unity“ ir pan.

Kiti galimi įrankiai: Scratch, Minecraft, CoSpace, Inkskape, Story Vizualiser, Gimp, Unity ir t.t.

Konsultacijos ir pagalba

Kontaktas pasiteirauti: Karolina Koroliova, el. paštu ateitieskodas@vilnius.lt, tel. + 370 613 85 589.

Iškilus neaiškumams, ar jei reikia pagalbos, teiksime konsultacijas apie įrankių funkcionalumą, tikėtinus rezultatus ir jų pateikimą. Kilus klausimams, rašykite el. paštu ateitieskodas@vilnius.lt.

Mokomoji vaizdo medžiaga: parengėme siūlomų įrankių – „TinkerCad“, „Studio 2.0“ ir „Solidworks“mokomuosius video, kuriuose moksleiviai bus išsamiau supažindinami su naudojimosi galimybėmis, juose papasakosime apie šių įrankių funkcionalumus. Vaizdo medžiagą išsiųsime visoms užsiregistravusioms grupėms. Registruokitės čia.

Kodėl svarbu ugdyti 3D modeliavimo įgūdžius?

  • Skatinamas moksleivių kūrybiškumas, lavinama vaizduotė.
  • Tobulinamos matematinės žinios, loginis mąstymas, problemų sprendimo įgūdžiai.
  • Projektuojant trimačius objektus mokomasi pažinti erdvinę aplinką.

Dažnai užduodami klausimai (DUK)

Iki kada reikia atsiųsti konkurso darbus?

Visus moksleivių darbus būtina atsiųsti iki sausio 21 d. imtinai el. paštu ateitieskodas@vilnius.lt.

Ar galima pateikti tik vieno pastato projektą?

Projekto tikslas – sukurti miestą, kuris būtų sudarytas bent iš kelių atskirų elementų, t.y. statinių, infrastruktūros.

Kokios apimties turėtų būti miesto projektas?

Nors apibrėžto miesto dydžio reikalavimų nėra, tačiau jį turėtų sudaryti bent keli atskiri elementai. Taip pat itin svarbu, kad projektas atitktų šiuos konkurso reikalavimus:

  1. Vilniaus miesto atpažįstamumas;
  2. Sumanumas;
  3. Žalio miesto išsaugojimas;
  4. Mobilumas;
  5. Pritaikomumas.
Kokios yra galimybės atskirus statinius (t. y. atskirų moksleivių sukurtus objektus) apjungti į vieną projektą Studio 2.0 programoje?

 

Matyti, kad  atsidarė dar vienas objekto dokumentas/langas. Šiuos objektus galima perkelti į vieną dokumentų rinkinį.

Studio 2.0 programoje norint kelis objektus sujungti / perkelti į vieną dokumentų rinkinį, pirmiausia reikia atsidaryti dokumentus.

Norint tai atlikti, reikės sekti šiuo keliu:

  • File->Open-> norimo dokumento pasirinkimas->Open;
  • Matyti, kad  atsidarė dar vienas objekto dokumentas/langas. Šiuos objektus galima perkelti į vieną dokumentų rinkinį;
  • Būtina pažymėti objektus, kuriuos norima perkelti. Tokiu atveju reikės paspausti CTRL+C arba pasirinkti Copy ir atsidaryti pirminį dokumentų rinkinį (tą, į kurį norima perkelti objektus);
  • Toliau reikės paspausti  CTRL+V arba pasirinkti Paste;

Objektas yra perkeltas.

 

Kaip Tinkercad programoje moksleivių sukurtus atskirus objektus sukelti į vieną vietą?

Yra kelios galimybės:

  1. Sukelti objektus į Autodesk Fusion programą.. Tai yra pagalbinis įrankis, leidžiantis apjungti kelis programa Tinkercad sukurtus darbus.

Norint atlikti šį veiksmą, reikės:

  • kompiuteryje įdiegti Autodesk Fusion programinį paketą (Fusion ir Tinkercad yra įmonės „Autodesk“ programos);
  • Tinkercad  programos, paspaudus mygtuką Download ,atsisiųsti sukurtą objektą;

 

  • pasirinkti galimybę siųsti .obj formatu. Gauto ZIP viduje bus du failai: .obj,  (3D objekto geometrija) ir .mtl (3D objekto spalvos);
  • objektus sukelti į Autodesk fusion programą, o tada juos sulieti pasinaudojant Render funkcija.
  1. Naudoti Importfunkciją

Tam reikės:

  • atsisiųsti objektą .stl formatu (sukurtas objektas neturės skirtingų spalvų – bus vienspalvis);
  • atidaryti naują projektą (ang. new design) arba bet kokį kitą projektą, į kurį norima sukelti sukurtus objektus;
  • sukelti .stl formatu atsisiųstus objektus naudojant Import funkciją.

!!! Svarbu: Įkelti darbai bus juodai balti, programa juos supras kaip vientisą kūną, neturintį atskirų detalių.

3. Programoje Tinkercad naudoti kopijavimo funkciją

Norint atlikti šį veiksmą, reikės:

  • padaryti taip, kad darbas būtų viešai prieinamas (ang. public). Tai galima atlikti nuėjus į skiltį Properties ir skiltyje Privacy pasirinkus Public. Būtina išsaugoti

 

  • nuėjus į visų darbų galeriją (ang. gallery) paieškoje rasti savo sukurtą objektą. Jis yra prieinamas visiems žmonėms, turintiems Tinkercad paskyrą interneto svetainėje;
  • atidaryti darbą paspaudus mygtuką Tinker this;
  • Tinkercad programėlėje sukurti naują darbo lauką. Tai reikės atlikti atskirame lange (ang. create new design);
  • atidarytame darbe (kurį norite įkelti į naują darbo langą) reikės:
  • paspausti CTRL+A (pažymėsite visus esančius objektus);
  • paspausti CTRL+G (sugrupuosite visas detales tam, kad neišsibarstytų pavienės detalės);
  • paspausti CTRL+A ir CTRL+C (nukopijuosite visus lange esančius objektus).
  • sugrupavus objektus pažymėti Multicolor funkciją. Šis žingsnis yra reikalingas tam, kad objektas išlaikytų skirtingas spalvas;
  • atidaryti paruoštą naują darbo lauką (ang. new design) ir paspausti CTRL+V (taip įklijuosite pažymėtus objektus).

Šis veiksmas yra reikalingas tam, kad visi įkelti darbai turėtų savo originalias spalvas.

Ar projektą reikia atspausdinti 3D spausdintuvu ir pateikti jo modelį?

Spausdinti projektų nereikia, užteks pateikti nuotraukas / paveiksliukus / vizualus. Jeigu komanda norėtų atspausdinti projekto maketą, tai, žinoma, nėra draudžiama.

 

Kokiu būdu pateikti konkurso rezultatus?

Konkurso dalyviai turi pateikti nurodytu el. paštu ateitieskodas@vilnius.lt:

  • projekto nuotraukas, kuriose objektas yra matomas iš visų pusių (angl. render). Kiekviena programa turi tokią galimybę;
  • visą projekto dokumentų rinkinį (eksportuotą , obj., .io formatais);
  • iki 3 min. trukmės kompiuterio ekrano vaizdo įrašą. Komanda gali pristatyti savo projektą ir išsamiau – vaizduojamą medžiagą papildyti audio įrašu, kurio metu daugiau papasakojama apie projektą.
Ar galima pateikti projektą sukurtą Studio 2.0 programoje eksportuojant jį .io formatu?

Sumodeliavus projektą, jį galima pateikti eksportuojant visą failą .io formatu.

Kaip pateikti Studio 2.0 programoje modeliuotus projektus?

Galima padaryti projekto nuotrauką (angl. render). Tam reikės atlikti šiuos veiksmus:

  • jau turėti suprojektuotą objektą;
  • kai modelis jau yra užbaigtas, reikės surasti ikonėlę Render ir spustelėti ant jos;
  • pakeitus norimos nuotraukos vaizdą, reikės spustelėti mėlynos spalvos ikonėlę Render ir nurodyti direktoriją, kur norima išsaugoti dokumentą;
  • atlikus šiuos veiksmus, objektas bus išsaugotas nurodytoje direktorijoje;
  • tuos pačius veiksmus galima atlikti norint parodyti objektą iš visų pusių.
Kaip pateikti Tinkercad programoje modeliuotus projektus?

Reikės atlikti šiuos veiksmus:

  • programos dešinėje pusėje, viršuje, paspausti Export;
  • atsidariusiame lange pasirinkti .obj formatą;
  • palaukti, kol projekto dokumentas atsisiųs. Jis yra ekrano apačioje arba aplanke downloads (liet. atsisiuntimai).

Kokiu būdu pateikti darbus?

Darbų pateikimo formatas: sukurtus modelius perteikite fotografijomis (angl. k. render), vaizdo įrašais. Papasakokite, kaip įsivaizduojate Vilnių ateityje.

Rezultatų pateikimo terminas:

2021 m. sausio 21 d. (imtinai)

Vertinimas: kadangi ateities Vilniaus vizijos bus kuriamos skirtingais įrankiais, rezultatus standartizuosime, o nugalėtojai bus išaiškinti pakvietus visuomenę balsuoti už kūrybiškiausius darbus. Konkurso darbų viešinimas planuojamas nuo 2021 m. sausio pradžios, visą informaciją rasite www.700vilnius.lt arba paskyroje „Vilnius 700“.

Kokie prizai laukia nugalėtojų?

Prizus iš pateikto sąrašo galėsite pasirinkti patys – juk taip daug smagiau! Kadangi kuriate ateitį, išskirtiniai prizai taip pat jus skatins patirti, sužinoti ir pažinti pasaulį interaktyviu būdu. Nei vienos amžiaus grupės moksleiviai neliks nuskriausti –Robotikos Mokykla“ steigia prizus 3 skirtingo amžiaus grupių klasėms. Laimėtojai bus išrinkti viešo balsavimo būdu!

Ką pasirinktumėte jūs? Štai prizų sąrašas:

„NXT Lego“ robotai (1–4 klasės), 3 ak. val.

Kartu su savo komanda patirkite naujų įspūdžių – susitikę konstruokite LEGO „Mindstorms NXT“ robotus, juos tobulinkite ir ruoškite kovoms. Jums padės robotų kūrimo specialistai. Išmoksite ne tik sukonstruoti, bet ir užprogramuoti savo robotus bei surengsite smagias robotų kovų varžybas. Kieno kūrinys stipriausias?

„Micro:bit“ mikrovaldikliai (1–12 klasės), 2 ak. val.

Programuokite ir iškart pamatykite savo darbo rezultatą. Išbandykite „Micro:bit“ – smagų būdą programuoti, kai iš LED diodų galite sudėlioti piešinėlius ar tekstus ir priversti veikti varikliukus. Sužinosite daug naujo, naudodamiesi „Micro:bit“ aplinka susipažinsite su programavimo pagrindais, geriau suprasite priežasties ir pasekmės ryšį programuojant. Pasiruoškite smagiai patirčiai, nesvarbu ar programuosite gyvai, ar internetu.

Virtualios realybės akiniai (1–12 klasės), 3 ak. val.

Pasinerkite į virtualiąją realybę. Galbūt važinėsitės linksmaisiais kalneliais, o gal keliausite po pasaulį – kad ir ką pasirinktumėte, šios pramogos nepamiršite dar ilgai. Jūsų laukia interaktyvūs žaidimai, linksmybės ir nepatirti išgyvenimai. Užsidėję akinius daugiau sužinosite apie virtualios realybės galimybes ir šių akinių pritaikymą.

„Unity“ programa (8–12 klasės), 2 ak. val.

Galvojate apie programuotojo profesiją? O gal norėtumėte suprogramuoti žaidimą, kuris išpopuliarėtų visame pasaulyje? Gyvai arba internetu išbandykite programą, skirtą žaidimų programavimui ir kūrimui. Susipažinsite su programinės įrangos vartotojo sąsaja, daugiau sužinosite apie koordinačių sistemą, žaidimo objektų pasirinkimus ir jų komponentus, patys pabandysite sukurti trimatę arba dvimatę erdvę ir programuoti.

Prizų fondas auga!

Specialius papildomus prizus įsteigė mūsų draugai „Robotikos akademija“. Pasitelkite visą savo komandos fantaziją ir tenugali kūrybiškiausieji! Originaliausią komandą iš kiekvienos amžiaus kategorijos išrinks specialių papildomų prizų steigėjo „Robotikos akademijos“ specialistai.

Edukacija „Išmaniosios perėjos“ (1–4 klasėms)

Kaip pasitarnautų robotas pėsčiųjų perėjoje? Užsiėmimo metu ne tik sužinokite apie robotus ir jų panaudojimo galimybes, kad gyventi būtų lengviau ir paprasčiau, bet ir patys sukurkite robotizuotos perėjos modelį. Tapsite tikrais robotų kūrėjais: konstruosite ir programuosite, išbandysite save ir varžysitės su kitais.

Edukacija „Autonominis automobilis“ (5–8 klasėms)

Be vairuotojo riedantis automobilis vis dar atrodo lyg iš ateities. Tačiau ji jau čia pat! „Robotikos akademijoje“ ne tik žaiskite, bet ir sužinokite daug naujo apie robotus ir pasaulio išradimus. Patys kurkite bei programuokite robotus, kurie galbūt taps viso pasaulio ateities dalimi.

Edukacija „Autonominis viešasis transportas“ (9–12 klasėms)

Tik įsivaizduokite –be vairuotojo važiuojantis autobusas! Ar toks vaizdas galėtų tapti Vilniaus realybe? Ar pajėgtume sukurti efektyvaus autonominio viešojo transporto modelį? Patirkite, ką reiškia būti tikru ateities mokslininku – patys konstruokite bei programuokite robotus, kad pamatytumėte, kiek daug nepatogumų šiandieniniame gyvenime jie gali palengvinti arba padėti išvengti.

Ir tai tikrai ne visi prizai!